Gang i diskussionen omkring træning på arbejdspladsen – bølgerne gik højt

Det kom virkelig gang i diskussionen omkring trænings påvirkning af medarbejdere. Har du ikke læst det så se herunder – eller se mere på business.dk

Træning giver mere fokuserede medarbejdere

Skrevet af henning langberg (ikke efterprøvet), ons, 09/07/2011 – 08:26

Dilemmaet er et dårligt billede af virkeligeheden. Træning giver mere overskud i hverdagen også til opgaver på arbejde. Det kan godt være at de første uger efter maratonet kan være præget af træthed men dette er en lille pris for at få en medarbejder der er i form og derfor:
har færre sygedage
er mindre stresset
er fokuseret
har overskud

Så stimuler endelig den trætte ikke trænende medarbejder til at komme igang – der er så meget at hente og så få bivirkninger ved at være fysisk aktivt. Det viser forskningen – det viser erfaringen.

Henning Langberg

Seniorforsker Institut for Idrætsmedicin – Bispebjerg Hospital

Måske overtræning?

Skrevet af Mona Svan (ikke efterprøvet), ons, 09/07/2011 – 08:46

Der kunne jo være tale om overtræning … men ellers er jeg enig: Normalt får man mere overskud mv. ved træning!

Maraton ingen undskyldning

Skrevet af Christian Holm (ikke efterprøvet), ons, 09/07/2011 – 09:19

Det er fuldstændig ligegyldigt, om årsagen er maraton, ædel druk eller barn med kolik. Hvis Allan er træt og ufokuseret og derfor ikke kan udføre det arbejde, han er ansat til, så må man have en snak om det.

Det fremstår her, som om han skulle være undskyldt, fordi motion per definition er ædelt og godt. Denne heltedyrkelse er latterlig.
Allan og alle andre skal have lov til at gøre, hvad de vil, når de ikke er på job uden at skulle straffes eller præmieres for det. Derfor hedder det fritid – fri tid.

Work-life-balancen virker to veje. Der skal være plads til life – men også til work. Her tipper vægten, så work rammes.

Måske udkommet af samtalen kan være, at Allan tager de hårde træningspas i weekenden, så er alle glade.

..og heller ikke triathlon

Skrevet af Tim Bohnsen (ikke efterprøvet), ons, 09/07/2011 – 14:08

Fuldstændig enig.

Men prøv lige og bemærk antallet af indlæg der argumentere imod dilemmaets premis og i øvrigt ikke kan acceptere at også en maratonløber altså skal passe sit arbejde.

Unuanceret svar

Skrevet af Anders Glümer (ikke efterprøvet), ons, 09/07/2011 – 09:20

De fleste der træner oplever at de får forøget energi.
Svarmulighederne ovenfor er for unuancerede. Som chef kan det i mange situationer være muligt at tage en snak med medarbejderen og finde en fælles løsning der både tilgodeser at medarbejderen løser sine opgaver, men også finder plads og tid til at passe sin træning.

Træning GIR overskud…

Skrevet af Ulrik Torp Pedersen (ikke efterprøvet), ons, 09/07/2011 – 09:44

Det er min erfaring at træning GIR overskud i hverdagen.
Jeg tror der er andre ting som spiller en rolle i Hr. Allans liv siden han er så træt og ufokuseret.

Vel skal arbejdsgiver og Allan ha en snak, men det ville være godt hvis han blev mødt med accept og forståelse, Senere kan det jo være Allan som er personen med energi og andre medarbejdere der er nede/udkørte.

Hvad?!

Skrevet af Henrik. G. (ikke efterprøvet), ons, 09/07/2011 – 10:35

Hvis det er så vigtigt for ham at løbe det der idiotløb, bør han tage en god lang orlov uden løn, så firmaet har råd til en erstatning mens han smadrer sig selv.

Som kollega ville jeg blive stjernetosset hvis jeg skulle være med til at dække ham ind pga sådan noget.

At motion er godt som energibooster er der ingen tvivl om. Men at påføre virksomhed og kollegaer extra byrder, pga extremsport, kan kun være hans eget “problem” ikke andres.

Skal han så også have sygeløn hvis han bliver uarbejdsdygtig pga det “der”?

Lederens og medarbejderens ansvar

Skrevet af Stig Brandt (ikke efterprøvet), ons, 09/07/2011 – 10:40

Der er ingen tvivl om, at motion er vigtig og som også nævnt gerne skulle give mere overskud og energi til dagens øvrige gøre mål.

Det er dog også meget kendt, at dyrke for meget motion kan være stressende og energi dræbende, det er derfor vigtigt at medarbejderen tilrettelægger træningen, således at han/hun ikke ender med at blive udbrændt.

Der er mange eksempler på at marathon løbere presser sig så meget, at de stort set går ned med stress i flere måneder efter løbet, fordi deres krop er nedbrudt, jvf. sportsklinikken på gentofte hospital.

Som leder vil jeg derfor opfordre til at medarbejderen får indsigt i disse signaler, så medarbejderen kan nå sine fritids mål, men samtidig passe sit arbejde, hvilket er muligt med den rette dosis træning.

Der findes simple og billige løsninger der kan måle, hvorvidt kroppen fysiologisk er fysisk eller psykisk belastet og derfor kræver hvile / restitution – så man undgår at komme i en overbelastnings situation.

Med venlig hilsen
Stig Brandt
Heart Management

Energi

Skrevet af søren steffensen (ikke efterprøvet), ons, 09/07/2011 – 11:55

Sjovt nok har jeg flere aktive løbere i min organistion, både maraton og såkaldte ultraløbere. Havde bare alle mine medarbejdere den energi og iver som løbe tosserne har, ville vores produktivitet stige betydeligt. De er aldrig syge, arbejder i koncentreret højt tempo og udstråler overskud og sundhed, til gavn og inspiration for os andre i organisationen. Så flere medarbejdere ud og løbe.

Energi

Skrevet af Tove Sand Brodersen (ikke efterprøvet), ons, 09/07/2011 – 12:36

Denne artikel er et meget dårligt eksempel, for motion GIVER energi og overskud, i modsatte fald skyldes det forkert træning eller kost. Efter et løb er man selvfølgelig træt og har ømme ben, men så tager man en fridag for egen regning og møder frisk på arbejdet dagen efter. Hvis jeg var chef vil jeg til hver en tid ansætte en ultraløber/maratonløber, de er aldrig syge, har masser af overskud og er 100% fokuseret på det de laver. Ud og løb

Tove Sand Brodersen
Ultraløber 24 timer

Beviset ført

Skrevet af Peter (ikke efterprøvet), ons, 09/07/2011 – 15:20

Tove her, har jo bevist at hun får så meget energi at hun kan udføre sit arbejde på nedsat tid, hvorved hun får frigivet tid til at skrive indsigtsfulde indlæg til den beundrende hoben. Tak er i den forbindelse et utilstrækkeligt og fattigt ord.

måske er problemet et andet

Skrevet af MJJ (ikke efterprøvet), ons, 09/07/2011 – 12:59

Jeg er enig i at træning generelt giver mere energi og overskud, der også vil smitte af på arbejdsindsatsen.

Hvis medarbejderens præstation på arbejdet daler, vil det under alle omstændigheder være nødvendigt med en samtale. Selv om medarbejderen har oplyst at han er ved at træne sig op til et marathon, kunne der jo ligge andet til grund for den dalende indsats.

Hvis det i løbet af samtalen bliver klart, at det virkeligt er optræningen til Marathon, der er årsagen til den manglende indsats, må man som chef tage stilling til om man vil acceptere dette i en begrænset periode, eller om man vil bede medarbejderen ændre i sin træning, bruge af sin ferie eller lignende.

For dilemmaets skyld

Skrevet af Morten Kruse (ikke efterprøvet), ons, 09/07/2011 – 13:02

Ugens dilemma er ganske udemærket til at skabe diskussion omkring generelle ledelsesmæssige værktøjer.

Men det konkrete eksempel har, som det tidligere er skrevet, ikke meget hold i virkeligheden. Henning Langberg fra Bispebjerg Hospital har redegjort for det rent sundhedsfaglige i dilemmaet, men herudover er der et andet aspekt.
Når du løber marathon eller dyrker en anden sport, som kræver lang og vedholdende træning før resultaterne begynder at vise sig, så lærer du rigtig meget omkring dig selv som menneske. I relation til en arbejdssituation vil en vigtig lærdom være, at du ikke når i mål uden et grundigt forarbejde – også selvom forarbejdet tager tid og gør ondt og er træls.

Så ud over at kvittere positivt for at en medarbejder gør noget aktivt for at holde sig i form, kan man som leder også bruge den mentalitet der ligger bag, som eksempel for kollegerne. Lederen kan give medarbejderen tid til et oplæg på afdelingsmødet, hvor han eller hun kan fortælle hvad der motiverer vedkommende til at træne så meget. Hvad kan få dig til at yde det bedste du har i dig? Hvad er det du får ud af det? Hvordan kan du bruge det i dit arbejde?

Sundhed er vigtig for at kunne fungere i alle livets forhold. Men der er også mange andre parametre der er vigtige. Glæde f.eks. Eller forelskelse. De store og vigtige ting kan distrahere os for en tid, men spørgsmålet for en arbejdsgiver må jo være om det i sidste ende er noget der kan harmonere med en jobfunktion og om det i virkeligheden kan bidrage positivt til et arbejdsfælleskab. Og netop det er, tænker jeg, en af lederens væsentligste funktioner: At få det enkelte menneske til at blomstre og bruge alle sine ressourcer på en måde, der både fordrer det hele menneske og en god medarbejder.

Hvorfor altid fokus på det ekstreme ??

Skrevet af henning langberg (ikke efterprøvet), ons, 09/07/2011 – 16:54

Jeg er imponeret over det engagement som diskussionen omkring emnet bliver diskuteret med. Jeg kan se at mange af “skribenterne” er besøgende fra min blog om motion, sundhed og videnskab (henninglangberg.dk).
Jeg lavede et link til Business.dk historien fra min side i morges – og sikke en trafik.

Jeg er enig i at maraton er ekstremt for de fleste mennesker og forhåbentlig blot er brugt i denne artikel for at sætte tingene på spidsen – Det er jo langt mere spændende at diskuttere om firmaerne synes det er ok at medarbejderne motionerer 20 min i arbejdstiden – det svarer til 4 smøgpauser af 5 min eller 4 store kopper kaffe som skal hentes og drikkes.
20 mins træning om dagen ville give fantastisk effekt for både den enkelte medarbejdere og for virksomheden. Det vil give færre sygedage, mindre stress, mere velvære og på lang sigt færre livsstilssygdomme. I flere tilfælde er det vist at det ikke går ud over produktiviteten om noget stiger den (læs mere her).
Lad os i stedet diskuttere dette – for selvfølgelig er det ikke i orden at løbe så meget at man sidder og sover på arbejde.

Men husk det er din krop – DIN TRÆNING.

læs mere på www.henninglangberg.dk

 

og så kom der lige et par mere !!!!

Fritidssysler bør ikke føre til dårlige præstationer på jobbet.

Skrevet af Knud Madsen (ikke efterprøvet), tor, 09/08/2011 – 12:44

Jeg har beskæftiget flere folk med hang til heftig og selvskadevoldende sport, samt hang til festlig udfoldelse og privat rygeudfoldelse, med evindelige sygemeldinger til følge.

Jeg er sådan set ligeglad med, hvad de ansatte gør i fritiden, men de skal dælme passe det arbejde jeg betaler dem for at udføre.
Ville de samme personer være tilfredse med at evt. indhyrede håndværkere i deres hjem, kun arbejde på halv kraft, men krævede fuld betaling? Næh!!!

Denne idiotiske idolisering af sport, der skal gå forud for alt andet, er fuldstændig idiotisk, misforstået og malplaceret.

Derfor klikkede jeg på løsning 5.

 

du har ikke forstået at fysisk aktivitet giver overskud

Skrevet af henning langberg (ikke efterprøvet), fre, 09/09/2011 – 13:22

En kommentar til Knud Madsen.
Det er klar at ingen betaler for en som ikke passer sit arbejde og derfor er dilemmaet skudt helt i skoven – men personen der er fysisk aktiv i sin fritid er mere effektiv på arbejde – det har flere undersøgelser vist – du kan læse om dem på henninglangberg.dk –

Så selvfølgelig skal han ikke ligge og sove på arbejde men det gør de fleste medarbejdere der er fysisk aktive jo heller ikke. De utrænede bliver der imod uoplagte når blodsukkeret stiger og falder pludselige efter formiddagskaffen, frokost pausen og eftermiddagskaffen.
Fokus på sundhed og rigtig kost er en naturlig følge af at være fysisk aktiv så mere fokus på det i fremtiden virksomheder.
Det er DIN TRÆNING – dit velvære

     

     

     

    ,

    Trackbacks/Pingbacks

    1. Orker mer med trening på jobb | Henning Langberg - 8. september 2011

      […] Henning Langberg My site where I write about what I like Skip to content HomeRehablititeringFedme – måles m målebånd!Fedme gir ondt i ryggenFysisk aktivitet = mindre kronisk smerteHverdagsrehabiliteringRehabilitering – definitionRehabilitering – et område i fokusRygpatienter tør ikke være fysisk aktive!! Kom i gangScienceInstitute of Sports MedicineLitteraturMonitorering af fysisk aktivitetSenevæv: fibroblasten hersker lokalt, men tænker globaltSenevæv: tilpasning til træningSenevæv: vækst faktorerSeneskader.dkAchillesseneskaderAchillessene irritation – etiologien bagAchillessene rupturAchillessene symptomer – måles med VISA-AAchillessenen – kroppens stærkeste seneAchillesseneskader – akut eller efter overbelastningAlbue – tennisalbueC-SockEccentrisk træning – derfor virker detHigh volume InjectionInjektion af pladerigt plasma – PRPKnæ – behandling med indsprøjtning af væskeKnæ – patellasene symptomer – måles med VISA-PProgrammer til behandling af seneskaderSenevæv og inflammationSenevæv: mekanisk påvirkning af cellenUltralydsscanning af senerVideo af senebehandlingSkaderAnkelskader – akutBaglår – forebyggelse – Nordic hamstringCreatin kinase – tegn på muskelskadeFibersprængning – inddelingFodtyperIndlægssålerKnæproblemer – SpringerknæLøb dig til en længere fod- og et par blå negleRICE – førstehjælp ved idrætsskaderSeneskaderSportsskader – så mange er derTaping – sådan gør du !!Taping af fingreTaping af fodledTaping af tommelfingerenTræthedsbrudTræningRecovery efter maraton og IronmanStyrkeEksplosiv muskelstyrke – RFDLøft vægt – løft livet = det virkerStyrke – elastikker er lige så effektive som håndvægte !!!Styrke – optimer og varier træningenStyrke – tilføj kvalitet til styrketræningen – QRMStyrke – typiske træningsfejl (QRM)Styrketræning – alder 80+Styrketræning – sådan sammensætter du din træningStyrketræning efter udholdenhed øger stimuli til muskulaturen!!!Vedligehold til styrkefremgang – så meget kræver detTræningsprincipperTo minutter er nok!!!!Træning – beskyttet af Second BoutTræning – intervallerTræning: kombination af styrke og udholdenhedMetabolismeKetonstof – hjernens brændstof, når du fasterStrækROM eller bevægelighedStræk – øger bevægelighed – ROMStræk: er du smidig nok til golf?Stræk: GolfBarfodsløbBarfodsløb – en ny trend eller bare et medieskabt stunt?Barfodsløb – evidens eller ej?Barfodsløb og diabetes – NO GO!!Håndbog i Fysisk Aktivitet – gratisLøbesko – sådan vælger du de rigtigeDen gode vaneMæt af dage – inden du når til desserten?Så smider vi vinterfedtetKurserAfholdte kurserInteressante kongresserKursuskalenderNext Practice – morgendagens sundhedsvæsenSymposium om de nyeste behandlingsmetoder af seneskaderUltralydsscanningNyFysEr du NyFys og har lyst til at arbejde med sociale medier?FysioterapeutuddannelserneReference systemerNyFys – nu desværre med arbejdsløshedHenning LangbergBlog retningslinierOm Henning LangbergDanske Fysioterapeuters Forskningsfonds Særlige Pris 2009Doktor disputatsFørste danske fysioterapeut er dr. med.IFSP Award 2001 …… goes to Henning LangbergPhd afhandlingMin meningPresse v. Henning LangbergSpændende firmaer, du skal holde øje med i fremtidenLauguages ← Gang i diskussionen omkring træning på arbejdspladsen – bølgerne gik højt […]

    Skriv et svar