Positive VANERs power

Det har været en hård dag på arbejde

Det er tæt på fyraften, og du har en aftale med dig selv om at træne, når du kommer hjem. Men du tager lige en ekstra time på arbejde. Hele dagen har stemmen i dit hoved hvisket, “Ingen tid til motion i dag – du har for travlt.” Når du kommer hjem og ligger på sofaen gentager stemmen “du er for træt”. Kender du det? Det ender altid med at “Jeg træner i morgen”.

For at undgå sådanne situationer er det vigtigt at lave faste aftaler med sig selv – du skal ophøje træningen til status af vane.

Ligesom når du børste tænder hver morgen lige efter morgenmaden, eller når du går med hunden, som det første, når du kommer fra arbejde. Vaner skabes ved konsekvent at vælge en given aktivitet på fastlagt tidspunkt. Du skal ikke diskutere med den indre stemme om tidspunktet er rigtigt.

Her er en lille opskrift på at oprette ​​en ny vane: 

  • Definer vanen meget konkret, helt ned til det tidspunkt, det skal foregå på
  • Skab plads til vanen i din kalender
  • Planlæg og forpligte dig til at overholde den aktivitet, som du har til hensigt at lave om til en vane
  • Skriv “kontrakten” med dig selv

Kontrakten

Kontrakten skal definere din vane. Definer det i nutid (for at narre underbevistheden til at tro, at du overholder vanen). Et eksempel kunne være: Jeg er løber en 20-minutters tur efter arbejde hver mandag, onsdag og fredag. Tag et papir og skiv din vane ned – lige nu!!!

Skab tid til dit nye vane ved at erklære, hvad du vælger IKKE at gøre i det tidsrum, hvor vanen skal finde sted (i nutid). Det kunne være:

  • Jeg spilder ikke tid på at surfe på internettet, jeg gør plads til løbeturen
  • Jeg arbejder ikke over og glemmer ikke min løbetur, når der er travlt. Jeg holder fast i min træning
  • Jeg sætter mig IKKE i sofaen, når jeg kommer hjem men tager med det samme min løbetur

Skriver dine “gør ikke’er” og “gør’er” ned nu – lige nu!

Nu har du fået styr på din vane ved at lave en skriftlig kontrakt med dig selv. Du er forpligter til overholde kontrakten og vanen.

HUSK: Det primære kendetegn ved en vane er, at den er immun over for negative selv-snak. Din vane må ikke bukke under for undskyldninger; din vane sker!

Dette er begyndelsen på en ny god vane – DIN TRÆNING.

Mere inspiration til gode vaner her

 

No comments yet.

Skriv et svar