Styrke – en gang om ugen er NOK !!

Endnu en aktiv læser – Torben (se nedenfor) – kom med en rigtig god pointe – nemlig at periodisering vel ikke kræver fuldstændig pause!!!

Og det er korrekt!!

Når jeg lagde op til at stoppe med styrke for en periode var det, fordi triathleter har nok at se til (med hele tre discipliner) og ved, at jeg måske har presset citronen lidt ved at introducere en ekstra disciplin – styrketræning. Men når der er sagt, så er jeg enig i, at man med fordel kan vedligeholde den effekt, man har opnået ved at fastholde et styrketræningspas om ugen.

Det er bl.a. vist i et studie af Rønnestad, Hansen og Raastad fra 2010. Som du kan se herunder, så var en gangs træning om ugen nok til at vedligeholde den styrkefremgang, som top cykelryttere havde opnået ved 12 uges styrketræning!!!

Så læg din træning om, men hold fast i 1 gangs styrketræning om ugen!!

God træning = DIN TRÆNING

“Hej Henning!

Følger med stor interesse din blog! Skriv endelig mere om triatlon! Jeg forstår godt rationalet med at stoppe styrketræningen i en periode, men ville det ikke være mere relevant måske at trappe ned således, at du styrketræner en gang om ugen – istedet for helt at stoppe i en periode. Ved at styrketræne en enkelt gang om ugen vil du noglelunde kunne bibeholde styrken og samtidig vil du så ved siden af kunne indarbejde den i din løbe/cykel form. Det er mit indtryk at sådan gør man også i andre sportsgrene når konkurrencesæsonen er igang og der derfor ikke er tid og kræfter(ifht restitution) til at styrketræne flere gange om ugen.”

, , ,

One Response to Styrke – en gang om ugen er NOK !!

  1. Kim Smidt 27. februar 2012 at 22:09 #

    Jeg tror personligt, at der er meget stort forskel fra person til person hvad der virker bedst. Men som du også skriver “God træning = DIN TRÆNING”. For det vigtigste er jo at det passer til personen, så han ikke kører død i træningen, for så er det ingen nytte!

Skriv et svar