Tri kræver styrke og udholdenhed – hvad gør jeg ?

Så fik jeg spørgsmålet igen: “Jeg er triatlet – må jeg så styrketræne?”

Og det korte svar er JA.

Jeg har tidligere omtalt et videnskabeligt forsøg, som analyserede, hvordan styrketræning og konditionstræning påvirkede hinanden. Men det er nogle måneder siden, og da der er kommet rigtig mange nye læsere til de sidste måneder, vil jeg lige opfriske den viden, der ligger på området.

Indenfor rigtig mange idrætsgrene kan det være en fordel at træne både styrke og kondition, og spørgsmålet er så barehvordan kombinere man disse to typer træning? Styrketræning skal jo gerne stimulere muskulaturen anabolsk og give hypertrofi og tilvækst i muskelstyrke, mens udholdenhedstræning ofte virker katabolsk på muskulaturen og derfor hindrer muskelvækst.

Du kan læse om studiet her:(klik). Kort fortalt viser det, at du kan kombinere de to træningsformer og opnå styrketilvækst uden hypertrofi. Det er jo en stor fordel, som triatlet, hvor du i løbet skal bære din egen vægt. Du kan endda gøre det uden, at det går ud over den maximale iltoptagelse.

Husk det er DIN TRÆNING

PS i løbet af de næste uger udvider jeg bloggen med et site om DIN TRÆNING – du kan allerede nu abonnere på nyheder fra sitet – så går du ikke glip af vigtigt viden om træning. Klik her

 

, , , , ,

4 Responses to Tri kræver styrke og udholdenhed – hvad gør jeg ?

  1. henninglangberg 24. august 2011 at 11:18 #

    Nicklas Junge “Jeg synes idéen bag studiet er rigtigt god, jeg forstår dog ikke at ‘kombinationen af styrke- og udholdenhedstræning (SE) giver samme øgning i maksimal styrke som styrketræning (S) alene’. Hvis konditionstræningen forhindrer at musklerne hypertrofierer så må det vel have en effekt på styrkeudviklingen da denne er direkte afhængig af musklernes tværsnitsareal. Kan det tænkes at kroppen kan kompensere for manglen på hypertrofi gennem en kraftigere centralnervøs udvikling?”

  2. henninglangberg 24. august 2011 at 11:19 #

    Det er en god pointe Nicklas. Det er formegentlig det som sker, og derfor man kan få selv store tilvækster i styrke unden at øge tværsnitsarealet (CSA) af muskulaturen.

  3. Susanne Nielsen 24. august 2011 at 20:42 #

    Susanne Nielsen, Ironmancoach: Du træner og træner . Jeg vil gerne tilføje at det er vigtigst, når I er ny startede triathlet med begrænset trænings tid, at I træner svømning, cykling og løb. Det er relevant træning, der på sigt det mest brug for .Effektiv træning er for svømnings vedkommende i vandet for vandføling og teknik. I sadlen for kendskab til cykelteknik og disponering af tempoet. Og løbetræning for at opbygge en god løbeøkonomi og kunne disponere jeres kræfter. Og det kan I ikke få ved styrketræning .I skal træne det, som I gerne vil blive gode til !

Trackbacks/Pingbacks

  1. Styrke-udholdenhed kombitræning – flere gode kommentarer | Henning Langberg - 27. august 2011

    […] udholdenheds træning. Har du ikke læst de oprindelige indlæg så læs det her (klik her og her og her). Her kommer de nyeste kommentarer – vær med og giv din mening til […]

Skriv et svar